zuzana01 V rámci môjho EVS projektu pracujem na medzinárodnom oddelení na škole spolu s tromi anglickými kolegami a dvomi ďalšími dobrovoľníkmi.

Spoločne pripravujeme rôzne školské podujatia a organizujeme zahraničné stáže pre žiakov, ale predovšetkým pracujeme Erazmus+ projektoch zameraných na neformálne vzdelávanie, pomoc a podporu mladých ľudí so zlou skúsenosťou s tradičným vzdelávaním a rozvíjanie ich zručností.

Momentálne napríklad vytvárame digitálne únikové miestnosti, ktorých cieľom je rozvíjať podnikateľské a občianske zručnosti mladých ľudí. Ako vidíte, takáto práca je celkom náročná na kreativitu, ale zatiaľ sa nášmu tímu podarilo rozlúsknuť každý oriešok!

Zuzana3

Najviac sa ale učím pri žiakoch, s ktorými pracujem takmer každý deň. Väčšiu môjho času zaberá vyučovanie angličtiny a pomoc na hodinách v rámci špeciálneho študijného programu, ktorý navštevuje skupinka chalanov vo veku 15-17 rokov pochádzajúcich z migrantských a azylantských rodín z Turecka, Sýrie, Saudskej Arábie, Srí Lanky či Gruzínska.

Len sotva si vieme predstaviť, aké ťažkosti prekonali a každodenne musia prekonávať mladí ľudia s takouto osobnou históriou. Od prispôsobovania sa cudzej kultúre až po drobnosti, ako napríklad  (údajne hrozná) miestna kuchyňa (ktorá je u tínedžerov obľúbeným predmetom sťažností J). Nehovoriac o novom školskom systéme, pravidlách a cudzom jazyku, ktorý je vstupnou bránou do všetkých oblastí ich nového života. My Európania si často hovoríme, aké je ťažké naučiť sa rozprávať po nemecky či francúzsky, ale skúsili ste niekedy takú arabčinu? Keď vidím, ako mnohí bojujú s latinskou abecedou alebo číslami, uvedomujem si, aký obdiv si zaslúžia.

Niektorí školu nemajú príliš v láske, iní majú jasnú predstavu o tom, čo chcú študovať na univerzite. 

A to, na čo sa často zabúda, je to, že v prvom rade sú to tínedžeri ako všetci iní – usilovní aj leniví, tí, čo vyrušujú a sú radi stredobodom pozornosti, po boku tichých, pracovitých žiakov, túžiacich po kariére úspešných futbalistov či lekárov, ktorí chcú len to, aby ich brali ako všetkých ostatných.

Podobne, a predsa úplne inak to vyzerá na hodinách pre dospelých v miestnom komunitnom centre, na ktorých sa tiež zúčastňujem. Trikrát týždenne sa na nich schádza celý svet od východnej Afriky až po Indiu – novoprisťahovalci rôzneho veku, pôvodu a úrovne angličtiny. Niektorí už celkom úspešne „speakujú“, iní ešte len doťahujú oblúčiky pri písaní písmen, čo je hlavne u starších žiakov zvyknutých na arabčinu riadna fuška.

Zuzana4

S vyučovaním angličtiny mám niekoľkoročné skúsenosti, no napriek tomu zisťujem, aké ťažké je naučiť úplné základy. Možno sa to nezdá, ale už len výslovnosť samostatných hlások v angličtine v porovnaní s celými slovami je záhada, ktorá sa nedá cudzincom len tak ľahko vysvetliť J Preto sú pre mňa takéto situácie úplne nové a sama sa zakaždým veľa učím, keď zisťujem, ako na to, a vymýšľam si metódy a pomôcky, ktoré zaberú.

Najviac ma však zakaždým prekvapí vďačnosť a srdečnosť, s akou sa dospelí žiaci po hodine lúčia, alebo to, ako poďakujú za každú pomoc či opravené slovíčko. Vidím, ako si vážia, že majú takúto príležitosť učiť sa, a to viac sa spolu s nimi teším z našich malých-veľkých úspechov.

Miestami je to dosť náročné, no nepochybne je to životná skúsenosť, ktorá zmenila môj pohľad na veľa vecí a ktorá stojí za to. Okrem toho začínam mať prehľad o moslimských sviatkoch, hinduistických rituáloch, o blízkovýchodnom tradičnom oblečení, kurdskej popovej hudbe, o národných jedlách, prevzatých slovách z arabčiny, o počasí v Eritrei či o klimatických zmenách v Kuvajte. Aj preto som za túto skúsenosť veľmi vďačná – veď kde inde by som sa toto všetko dozvedela, ak nie na Európskej dobrovoľníckej službe?

Zuzana5

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: